Ressourcer / Hvornår er det bedste tidspunkt at sælge sin virksomhed?
Ressourcer / Hvad er min virksomhed værd?
juni 2024
Af: Søren Andersen
juni 2024
Af: Søren Andersen
Juni 2024
Af: Søren Andersen
Læsetid:
Ca. 10 minutter
Læsetid:
Ca. 12 minutter
Som virksomhedsejer har du sikkert gjort dig overvejelser om, hvornår det bedste tidspunkt er, hvis du skal sælge din forretning. Svaret er ikke helt så ligetil, da flere faktorer er afgørende for, hvornår tiden er inde for et salg. Først og fremmest skal vi se nærmere på, hvornår du ikke skal sælge.
Hvis du elsker det, du laver, virksomheden er velfungerende, og du ikke har planer om at forlade virksomheden inden for de næste fem år, så er det uden tvivl bedst at fortsætte som hidtil.
Hvis du derimod overvejer at fratræde din virksomhed inden for de næste fem år, er det en god ide at overveje, hvornår det bedste tidspunkt er for at sælge. Vi vil herunder gennemgå nogle af de faktorer, du skal overveje, når du ønsker at starte processen for salget af din virksomhed.
Virksomheder er ofte vurderet ud fra deres nettoresultat. Købere foretrækker at investere i virksomheder, hvor salg og nettoresultat er stigende og i et vist omfang forudsigelige. Virksomheder med positive økonomiske tendenser er bare mere værd.
Som virksomhedsejer ved du, at du ikke kan forudsige præcist, hvordan fremtiden ser ud, men du har ofte en idé om det, når du kigger på nutidens og fortidens tal og tendenser.
Købere vil også tage en beslutning baseret på virksomhedens økonomiske tendenser. Det er for at se, om det ud fra virksomhedens historie tyder på, at forretningen vil fortsætte med at vokse. Ideelt set skal du sælge din virksomhed, når den er velfungerende, for at du kan få mest muligt for den.
Hvis din virksomhed oplever økonomisk nedgang, er du nødt til vurdere, om du kan få vendt virksomheden og forsøge at sælge til en højere værdi på et senere tidspunkt. Du kan også vælge, om du vil sælge virksomheden til andre, som kan vende om på de negative tendenser. Har du nogle nye idéer, som kan vende virksomheden? Eller er du tæt på at lande en aftale med en ny, stor kunde? Hvis du tænker, tingene vil vende, er det bedre at vente med at sælge.
På et tidligere tidspunkt elskede du måske at have din egen virksomhed, men nu er det på en måde blevet en rutine og glæden er ikke længere tilstede i samme omfang. De fleste mennesker, som udfører et stykke arbejde, de ikke bryder sig om, lægger heller ikke samme kræfter i det. Hvis du derfor fortsætter ud ad den sti, risikerer du, at virksomheden lider under det. Det kan i værste fald være ensbetydende med, at virksomhedens værdi falder.
Hvis du ikke længere nyder at have din egen virksomhed, er der nogle muligheder, du skal overveje. Tror du, at en af dine medarbejdere er i stand til at udføre de arbejdsopgaver, du ikke længere vil udføre? Stoler du samtidig på, at vedkommende kan gøre det så godt, at virksomheden fortsat vil være velfungerende? Alternativt er det også en mulighed at ansætte en udefra, men det kan være risikabelt, og det kan tage tid at oplære dem så grundigt, at du føler dig tryg ved, at de kan udføre jobbet.
Alt efter hvad du tænker om at trække dig tilbage, og hvilke finansielle behov du har, er det nogle af de muligheder, du skal overveje, når du skal beslutte dig for, om du skal omstrukturere din rolle, eller du skal sælge virksomheden.
Grunden til, at du vælger at sælge din virksomhed vil have indflydelse på, hvor stort et udbytte du har behov for at få ud af salget.
Hvis du har planer om at trække dig tilbageog gå på pension, er du nødt til at tage din livsstil og andre indkomster i betragtning for at afklare, hvad du har brug for. Du kan få både hjælp og en professionel vurdering hertil af rådgivere der arbejder med virksomhedshandel. Det kan give dig et samlet overblik over, hvor mange penge du vil have efter SKAT, og om det vil være tilstrækkeligt for dig.
Hvis du til gengæld har planer om at arbejde i en anden virksomhed, eller du vil tjene penge på andre måder, er det ikke sikkert, du behøver at få et bestemt beløb ved salget. Det kan til gengæld være, at det betyder mere for dig, at du pludselig igen kan gøre det, du brænder for.
I stort set alle tilfælde er det nødvendigt, at du stadig er til stede efter salget, så du kan hjælpe den nye ejer med at lære virksomheden at kende. Vedkommende er nødt til at forstå både produkter, ydelser, medarbejdere, kunder og virksomhedsprocesser.
Mængden af tid, du er nødt til at blive, kan variere kraftigt. Der kan være tale om alt lige fra få dage og op til fem år eller mere. Om du har en køber, som er inden for samme industri eller ej, vil også være afgørende for, hvor lang en overgangsperiode, der er behov for. Følgende andre punkter kan også have indflydelse på længden af overgangsperioden:
● Hvor vigtig er din rolle i virksomheden?
● Hvor indviklet er det at lære de ting, du gør?
● Har du nogle særlige relationer, som vil tage tid at overdrage?
● Hvor længe er du villig til at blive?
Relationer og viden tager tid at overføre. Nogle sælgere vil gerne blive efter salget, fordi de nu udelukkende kan gøre de ting, de godt kan lide, og som de er gode til i virksomheden. Samtidig kan den nye køber undgå at gøre nogle af de ting, sælger ikke har lyst til at gøre. Du kan samtidig frasige dig ansvaret og i stedet lade køberen om at tænke på virksomhedens videre succes.
Andre sælgere har ikke lyst til at have en udvidet overgangsperiode. Hvis det er tilfældet for dig, er du nødt til at have en køber fra samme industri og have medarbejdere, som er trænet i at udføre dit arbejde samt udvikle og vedligeholde vigtige kunderelationer.
I nogle tilfælde er en køber fra en anden industri villig til at betale mere, så hvis du er fleksibel med din overgangsperiode, kan det give dig mulighed for at få en køber, som vil tilbyde dig en højere pris for din virksomhed.
Virksomheder kan sommetider blive solgt meget hurtigt, men det kan også tage nogle måneder eller endda op til et år eller mere. Hvor hårdt du presser prisen for din virksomhed er naturligvis en afgørende faktor, men der er også mange andre elementer, som spiller ind.
Ser man på eksterne faktorer, er det vigtigt at se på trenden i markedet i din industri. Hvordan vil efterspørgelsen på din service se ud om fem år? Hvordan er konkurrence billedet og vil det ændre sig inden for de kommende år?
Den generelle markedsøkonomi kan også være en vigtig faktor at holde øje med, og sjældent er det godt at sælge i tider med stor økonomisk usikkerhed, da investorer er mindre risikovillige og dermed vil prisen for din virksomhed ofte være lavere, end under økonomiske opgangstider.
Det anbefales, at du starter salgsprocessen 1 til 2 ½ år inden, du ønsker at forlade din virksomhed helt. I de fleste tilfælde vil det give dig tilstrækkelig tid til både at sælge din forretning og færdiggøre overgangsperioden med køberen. Hvis du også ønsker at øge værdien af din virksomhed, bør du salgsmodne din virksomhed og klargøre den til selve salget i 2-5 år inden du ønsker at sætte den til salg.
Den bedste løsning er, hvis du taler nærmere om de specifikke detaljer med en rådgiver, som arbejder med virksomhedshandel og derfor har erfaring med at sælge virksomheder inden for netop din industri. Vedkommende vil være i stand til at råde og vejlede dig om, hvad en køber typisk forventer af en overgangsperiode, og hvad din rolle skal være. De kan samtidig komme med en potentiel salgspris og et estimat på, hvor længe det vil tage at sælge din virksomhed ud fra det beløb, du ønsker.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores nyeste viden, værdifulde indsigter og tips og tricks, der kan hjælpe dig med at hæve værdien af din virksomhed.
Det er en stor beslutning at sælge sin virksomhed og der er meget at tage højde for, hvis det skal lykkes. Vi sikrer dig du når i mål og hjælper dig i processen, så salget af din virksomhed bliver på de rigtige vilkår og til den rette pris. Lad os tage en uforpligtende snak og finde den bedste løsning.
Skriv dit navn og nummer her, så kontakter vi dig.
Seneste indlæg
Hvad er min virksomhed værd?Værdiansættelse
6 ting du skal vide, før du sælger din virksomhedExit-strategi
3 fordele ved en skriftlig exitstrategiExit-strategi
7 trin til at gøre din virksomhed salgsklarExit-strategi
Mist aldrig en kunde igenBundlinje
Resources
Blog
Video
Podcast
Toolkit
Strategiske alliancer
Resources
Blog
Video
Podcast
Toolkit
Strategiske alliancer
Kontakt info
Altitude Group ApS
Syriensvej 33
Tlf. 31353500 soa@altitude.dk
© 2024 Altitude Group ApS. All rights reserved
Sitemap | Terms & Conditions | Cookie- og privatlivspolitik