fbpx

Ressourcer / 6 ting du skal vide

Ressourcer / 6 ting du skal vide

Tirsdag d. 18. juni 2019
Af: Søren Andersen

Tirsdag d. 18. juni 2019
Af: Søren Andersen

blog-01-B

Læsetid:
Ca. 10 min.

Læsetid:
Ca. 10 min.

6 ting du skal vide, før du sælger din virksomhed

Det er aldrig hverken simpelt eller nemt at sælge en virksomhed, men overskuddet kan være enormt. Vælger du at sælge din forretning, er der seks ting, du skal være særligt opmærksom på, hvis du vil være velforberedt og øge dine chancer for et godt salg. Gør du det ikke ordentligt fra starten af, kan du risikere at forpasse din chance for at sælge samt at spilde dyrebar tid.

Erfarne investorer gennemskuer hurtigt både dig og din forretning, og de bakker ud, så snart de ser et faresignal. Derfor kan det godt betale sig at forberede salget godt og grundigt.

Eksemplerne i denne artikel er baseret på salg af online forretninger, men de seks pointer er relevante uanset, om der er tale om salg af en fysisk eller en online virksomhed.

1.
Købere vil ikke betale mere for potentiale

Nogle virksomhedsejere tror, de kan sælge deres forretning for en høj pris, fordi de mener, de sidder på en potentiel guldmine. Det er desværre ikke sådan, det fungerer. Hvis din forretning ikke har nogen dokumenteret indkomst, er den ganske enkelt ikke interessant for størstedelen af de potentielle købere.

Hvis en køber var interesseret i at bygge en virksomhed op fra bunden, ville vedkommende starte sin egen. Han eller hun ville altså ikke kigge på i forvejen etablerede forretninger i første omgang. Investorer ønsker at overtage virksomheder, som allerede er succesfulde, ikke at overtage virksomhedskoncepter, som måske eller måske ikke kan blive en succes i fremtiden.

2.
Købere er interesserede i profit, ikke i omsætning

Det er en udbredt misforståelse, at investorer er interesserede i omsætning. Det er klart, at en høj omsætning måske umiddelbart får din virksomhed til at lyde attraktiv, men i sidste ende er profitten det eneste, der er vigtigt for potentielle købere.

Lad os kigge på et par eksempler:

  • Virksomhed A:
    Månedlig omsætning: 300.000 kroner.
    Månedlige udgifter: 250.000 kroner.
    Månedligt overskud: 50.000 kroner.
    Årlig profit: 600.000 kroner.

  • Virksomhed B:
    Månedlig omsætning: 100.000 kroner.
    Månedlige udgifter: 10.000 kroner.
    Månedligt overskud: 90.000 kroner.
    Årlig proft: 1.080.000 kroner.


Den månedlige omsætning er tre gange så høj i virksomhed A, som den er i virksomhed B. Overskuddet er dog kun cirka halvt så stort, og dette gennemskuer erfarne investorer i en fart. Køberne vil altså ikke imponeres af omsætningstallene, men derimod af overskuddet.

3.
Købere forventer, at der er bevis for dine indtægtskilder

Det giver nærmest sig selv, at du skal kunne dokumentere dine indtægtskilder for en potentiel køber – også dem, du forventer at se i fremtiden. Lad os sige, at du sælger reklamepladser på dit website. Du skal så kunne vise både faktura og kontoudtog, som viser det samme beløb. Tjener du penge på affiliate eller tredjepartsannoncering i din online virksomhed, skal du være forberedt på at kunne vise indbetalinger og adgang til dit regnskab og dine konti. Ønsker du ikke at inddrage en revisor, fordi det eksempelvis er for dyrt eller upraktisk, kan du ved hjælp af værktøjet TeamViewer eller Skype lade køber få indblik i sagerne live. Det er især relevant i forbindelse med salg af mindre virksomheder.

4.
Lad være med at hænge fast i fortiden

Tidligere succes i virksomheden er i princippet irrelevant– især hvis virksomheden har været kriseramt på det seneste. Køberne er interesserede i, hvordan forretningen klarer sig på nuværende tidspunkt og kigger typisk mestendels på de seneste 12 måneder. De er interesserede i virksomhedens overlevelsesevner – især hvis du beskæftiger dig med noget, der er under konstant udvikling såsom hele den online verden.

Virksomhedsejere fokuserer alt for ofte på, hvor godt det gik i forretningen engang og mener, at der blot skal lidt arbejde til for at få virksomheden tilbage på ret køl igen. Desværre ser køberne det ikke sådan. De er ikke interesserede i at skulle redde og genopbygge din virksomhed. Især ikke hvis du samtidig forventer, at de betaler en høj pris for den.

Vær naturligvis ikke bange for at vise tidligere regnskaber frem, hvis virksomheden er vokset støt i løbet af årene. Investorer er vilde med at se voksende omsætnings- og profittal, og hvis du ovenikøbet har lagt fremtidsplaner for virksomheden, som virker realistiske baseret på disse tal, vil din forretning være attraktiv i investorernes øjne.

5.
Prioriter ærlighed og gennemsigtighed   

Sandheden skal nok komme frem før eller siden, så du kan lige så godt være ærlig fra starten af. Erfarne investorer ved godt, at der er positive og negative aspekter af enhver forretning. Der findes ganske enkelt ikke en fuldkommen perfekt virksomhed, så lad være med at forsøge at få din til at fremstå sådan.

Hvis du er ærlig og sørger for, at der er gennemsigtighed i virksomheden, er der mindre risiko for, at en overdragelse går i vasken, fordi investoren opdager noget i forbindelse med due diligence, som ikke er i overensstemmelse med det, du har sagt. Du kommer generelt langt med ærlighed, og det gælder også, når du skal sælge din virksomhed.

6.
Forbered dig på at skulle besvare et hav af spørgsmål

Der er rigtig mange mennesker, der ønsker at blive selvstændige og at droppe deres normale 8 til 16-job. Det betyder, at der er mange uerfarne købere derude, som er interesserede i at overtage eksisterende forretninger. Netop fordi de er uerfarne, kan det komme til at koste dig meget tid at skulle besvare alle deres mange spørgsmål. Derfor kan det være værd at overveje at hyre en mægler til at håndtere både erfarne og uerfarne potentielle købere for dig.

Når du sælger, vil der alt andet lige komme en masse spørgsmål. Du skal være forberedt på at besvare dem alle sammen, uanset hvor indlysende svaret end måtte virke, og du må aldrig dømme en potentiel køber på forhånd. Du ved aldrig, hvem du har med at gøre, og hvordan deres købekraft er. Én, der stiller et tilsyneladende simpelt spørgsmål, er måske blot ny i denne specifikke industri, men har i virkeligheden dybe lommer og er klar til at investere.

Fokus på at optimere værdien af din virksomhed?

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores nyeste viden, værdifulde indsigter og tips og tricks, der kan hjælpe dig med at hæve værdien af din virksomhed. 

Kontakt

Det er en stor beslutning at sælge sin virksomhed og der er meget at tage højde for, hvis det skal lykkes. Vi sikrer dig du når i mål og hjælper dig i processen, så salget af din virksomhed bliver på de rigtige vilkår og til den rette pris. Lad os tage en uforpligtende snak og finde den bedste løsning.

Skriv dit navn og nummer her, så kontakter vi dig.

Altitude_Logo_Neg+Green

Kontakt
+45 31 35 35 00
soa@altitude.dk
Syriensvej 33,
2300 København S