fbpx

Ressourcer / 7 trin til at gøre din virksomhed salgsklar

Ressourcer / 7 steps til at gøre din virksomhed salgsklar

Tirsdag d. 18. juni 2019
Af: Søren Andersen

Tirsdag d. 18. juni 2019
Af: Søren Andersen

blog-02

Læsetid:
Ca. 10 min.

Læsetid:
Ca. 10 min.

7 trin til at gøre din virksomhed salgsklar

Du har bygget en virksomhed op fra bunden af og har nu belutttet dig for at sælge den videre. Videresalget af din virksomhed kan give en imponerende økonomisk gevinst, hvis blot du gør det ”rigtigt”.

Der er naturligvis aldrig to salg, der er fuldkommen ens, men der er alligevel en række forskellige ting, du kan gøre for at gøre din forretning mere attraktiv – uanset din virksomheds natur. Her får du syv trin til at gøre din virksomhed salgsklar.

1.
Forbered salget flere år, før du ønsker at sælge

Det er klart, at det ikke altid er muligt ligefrem at planlægge videresalget af virksomheden flere år i forvejen, men hvis du har mulighed for det, bør du gøre det. Et hurtigt salg betyder som regel et væsentligt mindre udbytte, og det har du naturligvis ingen interesse i.

Ved at begynde tidligt har du god tid til at finpudse din forretning for at gøre den mest muligt attraktiv. Vær grundig, og undersøg alle små detaljer i virksomheden. Lav forbedringer, hvor det er muligt for på den måde at gøre forretningen endnu mere interessant for mulige købere. Det er de færreste, der investerer i en virksomhed uden først at have kigget den grundigt efter i sømmene, så det kan godt betale sig at være omhyggelig.

2.
Sælg først din virksomhed, når der er orden i sagerne

Der er ingen, der har lyst til at smide en masse penge efter en forretning, som rent ud sagt er noget værre rod. Hvis ikke der er styr på regnskabet, eller dine systemer er forældede, er der langt mindre sandsynlighed for, at du får solgt din virksomhed til en god pris. Det er ganske enkelt for risikabelt for en investor at købe en forretning, der allerede halter ved overdragelsen.

Sørg derfor for at skabe orden i sagerne. Dokumentér arbejdsgangen, fremgangsmåderne og jeres interne systemer, således at det bliver nemt for en køber at køre virksomheden videre. Hyr dygtige bogholdere og eventuelt advokater, og sørg for generelt at få sammensat et stærkt hold af ansatte. Kort sagt skal du bruge din forberedelsestid på at gøre dig selv overflødig. Virksomheden kommer til at køre videre uden dig, så sørg for, at den kan det.

3.
Reflekter over de forgangne år

Overvej, hvordan det er gået i virksomheden inden for de seneste par år. Hvilke forandringer er der sket, hvilke forbedringer har I lavet, og hvilke tendenser har I set? Stiger eller falder omsætningen generelt? Er jeres kunder loyale?

Er forretningen forudsigelig og stabil, vil den være langt mere attraktiv for en køber. Kan vedkommende køre virksomheden videre som hidtil og tjene penge allerede fra første dag, står du godt i forhold til videresalg. Derfor skal du reflektere over, hvordan det overordnet set er gået i virksomheden de seneste år og (forhåbentlig) bruge det til din fordel.

4.
Sælg ikke, hvis det går dårligt i forretningen

En attraktiv virksomhed er profitabel og pålidelig. Du vil altså tjene flest penge på salget af din virksomhed, hvis det går godt. Prøver du på at sælge, fordi omsætningen ikke er god nok, eller fordi du kort og godt ikke ved, hvordan du skal køre forretningen, vil du sandsynligvis ikke kunne få særligt meget for den. Det er de færreste investorer, der gider bruge den tid og energi, det kræver at få virksomheden op at køre. Derfor skal du sørge for, at det allerede går godt, når du sælger. På den måde gør du virksomheden interessant for mulige købere.

5.
Vær skarp på, hvad det er, du sælger

Der er flere forskellige ting, der kan være med til at gøre din virksomhed interessant for investorer. Find ud af, hvad det væsentligste ved din forretning er, og sørg for at fremhæve dette. Er det din kundekreds, din placering eller dine tilbagevendende indtægter, der er mest relevante at lægge vægt på? Dit brand er sandsynligvis ikke det, der i virkeligheden giver virksomheden mest værdi, så sørg for at overveje, hvad der gør netop din forretning relevant for investorer at kigge på. Dette skal fremhæves. 

6.
Find en køber, der passer til virksomheden

Hvad er det særlige ved din forretning og kulturen i virksomheden? Hvilken køber ville være et godt match i forhold til dette? Hvis kulturen i virksomheden er afslappet og kollegial, er det fornuftigt at finde en køber, der sætter pris på dette og har lyst til at føre forretningen videre på samme måde.

Du skal med andre ord gerne finde en køber, som deler de samme visioner og værdier, som virksomheden bygger på. Er der for langt imellem investorens værdier og virksomhedens grundlag, bliver det ubehageligt for alle – både investoren og de ansatte i virksomheden. Sørg derfor gerne for at være kræsen og udvælge en køber, der faktisk passer ind i forretningen. Et dårligt match fører som regel til spild af både tid og penge.

7.
Hiv alle skeletterne ud af skabet

Kast et kritisk blik på din forretning. Er alting, som det skal være? Er der kort og godt orden i sagerne, som vi var inde på i punkt 2? Hvis svaret er ja, har du ikke nogen skeletter i skabene, som kan blive hevet frem og brugt imod dig i et salg, og så kan du ånde lettet op.

Du skal være forberedt på, at en potentiel køber kommer til at lede efter alle de små fejl og mangler, der måtte være i din forretning. Er der nogen skeletter i skabene, skal vedkommende nok finde dem. Sørg derfor for, at der er gennemsigtighed i din forretning, så din køber ikke behøver at bekymre sig om ubehagelige overraskelser.

Fokus på at optimere værdien af din virksomhed?

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores nyeste viden, værdifulde indsigter og tips og tricks, der kan hjælpe dig med at hæve værdien af din virksomhed. 

Kontakt

Det er en stor beslutning at sælge sin virksomhed og der er meget at tage højde for, hvis det skal lykkes. Vi sikrer dig du når i mål og hjælper dig i processen, så salget af din virksomhed bliver på de rigtige vilkår og til den rette pris. Lad os tage en uforpligtende snak og finde den bedste løsning.

Skriv dit navn og nummer her, så kontakter vi dig.

Altitude_Logo_Neg+Green

Kontakt
+45 31 35 35 00
soa@altitude.dk
Syriensvej 33,
2300 København S