fbpx

Værdiansættelse
Hvad er din virksomhed værd?

Få en værdiansættelse af din virksomhed, baseret på analyse og beregning

Værdiansættelse
Hvad er din virksomhed værd?


Få en værdiansættelse af din virksomhed, baseret på analyse og beregning

 

Hvorfor lave en værdiansættelse af din virksomhed?

Overvejer du at sælge din virksomhed, men er i tvivl om hvad den er værd? Eller er du blot interesseret i at få en professionel vurdering på værdien af din virksomhed, og en rapport du kan bruge i dit videre arbejde med din virksomhed?
En værdiansættelse kan give dig økonomisk indblik i din egen virksomhed og give dig en ide om hvad din virksomhed er værd og hvorfor.
Du kan læse mere om hvordan din værdien af din virksomhed bliver fastsat her: Hvad er min virksomhed værd?

Når vi skal vurdere værdien af din virksomed, arbejder vi sammen med kompetente virksomhedsmæglere, der har stor erfaring med at vurdere værdien af SMV virksomheder i hele landet og kender til aktuelle faktorer der skal tages med i vurderingen.

For virksomhedsmægleren er værdiansættelse af en virksomhed, en beregning og en skildring af virksomhedens værdi, foretaget på baggrund af et givent driftsscenarie. Værdien er ikke et skøn, baseret på tidligere erfaringer, tendenser eller andre subjektive vurderinger.  

En værdiansættelse er ikke ensbetydende med det er det, din virksomhed bliver solgt for. Den endelige pris ved et salg af din virksomheden, afhænger altid af efterspørgsel og købers motiv med at erhverve din viksomhed. Salgsprisen kan altså både være højere eller lavere end værdiansættelsen.


Hvad skal du bruge en værdiansættelse af din virksomhed til?

En værdiansættelse kan bruges til mange formål - og vi lægger stor vægt på, at tilpasse tilgangen og produktet i tråd med formålet, således at rapport og vejledninger i bedst muligt omfang, besvarer relevante spørgsmål og egner sig til det konkrete formål.
En værdiansættelse kan være:

  • Et ledelsesredskab til virksomhedsejeren eller bestyrelsen, der arbejder ønsker, at optimere værdien af den pågældende virksomhed
  • En indikation til virksomhedsejeren på, hvad dennes virksomhed er værd
  • Dokumentation imellem køber og sælger i en forhandling, hvor der ønskes et udgangspunkt for drøftelse af pris
  • Et led i egne overvejelser omkring køb/salg af virksomhed, hvad enten man er køber eller sælger

Hvordan foretager man en værdiansættelse af en virksomhed?

Der findes ikke nogen forenklet model til at værdiansætte en virksomhed, der giver et retvisende og troværdigt resultat. Et gammelt ordsprog siger, at man ikke kan sammenligne pærer og bananer. På samme måde, kan man værdiansættelsesmæssigt ikke sammenligne en slagter og en mekaniker.
En værdiansættelse kræver en analyse og gennemgang af den pågældende virksomhed, for at nå til bunds i forretningsmodellen og korrekt forståelse af de elementer og mekanismer, der har betydning for prisdannelsen.

Nøgletalsanalyse

En værdiansættelse inkluderer en analyse af virksomhedens resultater og nøgletal.
En analyse af virksomhedens resultater og nøgletal fortæller meget og kan i mange tilfælde kædes nøjagtigt sammen med konkrete hændelser og dispositioner. 

En analyse skelner mellem virksomhedens drift og virksomhedens indtjeningsevne og giver et samlet billede af om virksomhedens værdi har udviklet sig synkront med driftens udvikling, hvilket er væsentlig viden i forhold til, at vurdere virksomhedens salgbarhed.
En værdiansættelse inkluderer en analyse af virksomhedens resultater og nøgletal.
 
Brancheanalyse
Få foretaget en brancheanalyse i tillæg til værdiansættelsen af din virksomhed.
En brancheanalyse er en skildring af den pågældende virksomheds performance målt op imod normen i branchen og et udvalgt antal konkurrenter/kollegaer.

Brancheanalysen er et vigtigt element i vurderingen af virksomhedens salgbarhed og kan være en øjenåbner for virksomhedsejer og ledelse. 
Brancheanalysen kan ydermere være et redskab til optimering og salgsmodning af virksomheden frem mod et salg.

Selskabsstruktur
Er virksomhedens selskabsstruktur tilrettelagt et salg.
Få en vurdering af, hvilke muligheder der vil være for at tilrette selskabsstrukturen omkring virksomheden til et salg. Indeholder virksomheden eller selskabet en række ikke-driftsrelaterede aktiviteter eller aktiver, bør der foretages en vurdering af, hvorledes disse udelukkes fra en værdiansættelse og ikke komplicerer eller konflikter med et fremtidigt salg.

Nødvendige dokumenter
Udgangspunktet for alt arbejde i relation til en værdiansættelse, salgsmodning og et senere salg af virksomheden er dokumentation. Køber, bank og den resterende omverden stiller krav til, at drift og økonomi er dokumenteret. Det er derfor nødvendigt, at virksomhedens regnskaber og bogholderi er up-to-date. Ligeledes er det nødvendigt, at forventningerne til fremtiden enten ér eller bliver overført til et budget, som en prognose for den fremtidige udvikling.

Dokumentation er meget mere end blot regnskaber og er afhængigt af virksomhed og branche også dokumentation af virksomhedens ordrebog, risikoafdækninger, kundeadfærd etc.

 

Værdiansættelse af virksomhed


Få en værdiansættelse af din virksomhed i dag:

  • Bliv forberedt til møde med en evt. køber eller investor.

  • Få overblik over hvilke områder du kan optimere, for at hæve værdien af din virkomhed.

  • Få en klar rapport med gennemgang af regnskab og nøgletal over tid.

    Pris for udarbejdelse fra 22.995,- DKK excl moms

Når vi har modtaget din forespørgsel, kontakter vi dig for nærmere information og behov. 

 

 

Når vi har modtaget din forespørgsel, kontakter vi dig for nærmere information og behov. 

 

 

Altitude_Logo_Neg+Green

Kontakt
+45 31 35 35 00
soa@altitude.dk
24 Labs
Strandlodsvej 44, 3
2300 København S